Matematikkens videnskabsteori: Diagrammer, symboler og andre repræsentationer i matematik at Institut for Naturfagenes Didaktik - Københavns Universitet

Projektet vil starte med at redegøre for, hvordan menneskets tænkning, ifølge den såkaldte ’distribuerede kognitionsteori’ hænger tæt sammen med brugen af forskellige redskaber, herunder eksterne repræsentationer som diagrammer og symboler. På den baggrund analyseres og diskuteres det, hvilken funktion forskellige representationer har i udvalgte eksempler på matematiske tekster. Det kan både være historiske eksempler, eller eksempler taget fra de lærebøger, du arbejder med til dagligt. På den baggrund diskuteres det, hvilken rolle forskellige repræsentationsformer spiuller i matematikken.

Arbejdet med projektet vil give dig en bedre forståelse for, hvordan de repræsentationsformer du bruger til dagligt støtter og påvirker det arbejde med matematik. Det vil således give dig en mere reflekteret forståelse af din egen praksis.

Foreslået litteratur: Johansen, M.W. (2014): What's in a diagram? On the classification of symbols, figures and diagrams. In Lorenzo Magnani (ed.): Model-Based Reasoning in Science and Technology. Theoretical and Cognitive Issues, side 89-108. Springer, Heidelberg/Berlin, 2014. Series SAPERE.

Remember to mention that you found this position on UCPH Projects & Jobs